Document atasat din sectiunea
Legislatie Euroavocatura
Procedură din 28/04/2009
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 328 din 18/05/2009
privind declararea stării de insolvabilitate a
debitorilor persoane fizice sau juridice, conform prevederilor art. 176 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
A. Dispoziţii
generale privind procedura de declarare a stării de insolvabilitate
1. Prezenta procedură
este aplicabilă persoanelor fizice sau juridice care îndeplinesc condiţiile
legale în această materie.
2. Creanţele fiscale
pentru care se analizează posibilitatea declarării stării de insolvabilitate
sunt reprezentate atât de obligaţiile fiscale principale, cât şi de
obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora.
3. În situaţia în
care se constată îndeplinirea condiţiilor legale în materie, debitorul în
cauză va fi declarat insolvabil în baza unui proces-verbal întocmit de
compartimentul de executare silită din cadrul inspectoratului teritorial de
muncă, vizat de compartimentul juridic al acestuia şi aprobat de
inspectorul-şef (anexa nr. 3).
4. Procesul-verbal de
declarare a stării de insolvabilitate se întocmeşte în 3 exemplare, dintre
care unul se păstrează la dosarul de executare, unul la serviciul
financiar-contabil, iar celălalt se transmite debitorului declarat insolvabil.
5. Procedura de
declarare a stării de insolvabilitate se aplică în fiecare dintre situaţiile
prevăzute la
art. 176
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, atât în cazul debitorilor ale căror venituri sau
bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de plată,
cât şi în cazul debitorilor care nu au venituri ori bunuri urmăribile.
6. Pe perioada în
care un debitor ale cărui venituri sau bunuri urmăribile au o valoare mai mică
decât obligaţiile fiscale de plată este declarat insolvabil, măsurile de
executare silită nu vor fi întrerupte.
7. Pentru obligaţiile
fiscale principale înregistrate de debitorii insolvabili ale căror venituri
sau bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de plată
se datorează obligaţii fiscale accesorii, până la data stingerii acestora
inclusiv.
8. Creanţele fiscale
ale debitorilor declaraţi în stare de insolvabilitate care nu au venituri sau
bunuri urmăribile se scot din evidenţa curentă şi sunt trecute într-o evidenţă
separată, iar aplicarea măsurilor de executare silită se întrerupe.
9. Pentru obligaţiile
fiscale principale înregistrate de debitorii insolvabili care nu au venituri
sau bunuri urmăribile se datorează obligaţii fiscale accesorii până la data
trecerii acestora în evidenţa separată, în conformitate cu prevederile art.
120 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
10. Creanţele fiscale
înregistrate de debitorii declaraţi insolvabili pentru care se continuă
executarea silită, aflate în evidenţa curentă, şi creanţele fiscale
înregistrate de debitorii declaraţi insolvabili pentru care executarea silită
se întrerupe, aflate în evidenţa separată, vor fi scăzute din aceste evidenţe
la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea
silită.
11. Creanţele fiscale
înregistrate de debitorii persoane juridice vor fi scăzute din evidenţa
curentă, respectiv din evidenţa separată, după caz, după data la care
respectiva persoană juridică a fost radiată din registrul comerţului, în baza
încheierii de radiere a judecătorului-delegat de pe lângă oficiul registrului
comerţului.
12. Creanţele fiscale
înregistrate de debitorii persoane fizice declaraţi insolvabili vor fi scăzute
din evidenţa separată inclusiv în cursul perioadei de prescripţie, după data
la care respectiva persoană fizică a decedat sau a fost declarată dispărută
ori decedată prin hotărâre a unei instanţe judecătoreşti, iar pentru aceasta
nu există moştenitori care au acceptat succesiunea.
13. Scăderea
creanţelor fiscale înregistrate de debitori din evidenţa curentă sau din
evidenţa separată, după caz, va fi făcută, în condiţiile legii, în baza unui
proces-verbal de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale (anexa nr. 1) şi
a borderoului de adăugare-scădere anexat acestuia (anexa nr. 4).
Procesulverbal de scădere din evidenţă va fi întocmit de compartimentul de
executare silită din cadrul inspectoratului teritorial de muncă, vizat de
compartimentul juridic al acestuia şi aprobat de inspectorul-şef.
14. După data
declarării stării de insolvabilitate a unui debitor persoană fizică sau
juridică, în situaţia în care organul de executare constată îndeplinite
condiţiile legale în materia atragerii răspunderii solidare, va face demersuri
legale ce se impun, în conformitate cu prevederile art. 27 şi 28 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
B. Procedura de
declarare a stării de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice ale căror venituri ori bunuri au o valoare mai mică decât obligaţiile
fiscale de plată
15. În scopul
declarării stării de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice ale căror venituri ori bunuri au o valoare mai mică decât obligaţiile
fiscale de plată, compartimentele de executare silită au următoarele obligaţii:
15.1. să verifice
situaţia patrimonială a debitorilor persoane juridice sub aspectul
cuantificării valorii însumate a bunurilor şi veniturilor acestora, prin
solicitarea, consultarea şi analizarea, la sediul debitorului, respectiv la
punctele de lucru, după caz, a datelor înscrise în situaţiile
financiar-contabile anuale şi/sau semestriale, din ultima balanţă contabilă
încheiată de societatea debitoare, precum şi cercetarea la faţa locului a
bunurilor deţinute de aceştia, avându-se în vedere următoarele:
15.1.1. valoarea de
inventar a tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea
debitoarei;
15.1.2. valoarea
însumată a tuturor veniturilor de natură comercială, fiscală sau provenite din
dobânzi bancare aferente unor depozite băneşti, din titluri de stat cu
răscumpărare la termen;
15.1.3. valoarea
determinată pe baza cotaţiilor bursiere la zi a titlurilor de participaţie (acţiuni,
obligaţiuni);
15.1.4. valoarea
însumată a creanţelor de natură comercială, a cambiilor, biletelor la ordin
sau a creanţelor de natură fiscală (sume de rambursat sau sume de restituit)
pe care debitorul persoană juridică le are de recuperat;
15.1.5. valoarea
însumată a disponibilităţilor băneşti, aşa cum rezultă din fişierul conturilor
bancare;
15.2. să verifice
situaţia bunurilor de orice fel care se află în proprietatea debitorului
persoană juridică, precum şi valoarea acestora, prin solicitări de informaţii
de la unitatea administrativteritorială (primărie), biroul de carte funciară,
precum şi, după caz, de la instituţii care gestionează registre publice sau de
la alte organe abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval Român etc.);
15.3. să verifice
situaţia bunurilor de orice fel care se află în proprietatea debitorului
persoană fizică, precum şi valoarea acestora, prin:
15.3.1. solicitări de
informaţii de la unitatea administrativteritorială (primărie), biroul de carte
funciară, precum şi, după caz, de la instituţii care gestionează registre
publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval
Român etc.);
15.3.2. cercetări şi
constatări la domiciliul persoanei fizice cu privire la situaţia materială a
acesteia, precum şi la alte unităţi sau persoane fizice unde aceasta şi-a
desfăşurat activitatea profesională ori lucrativă remunerată, în alte locuri
despre care s-au cules informaţii în legătură cu existenţa bunurilor
debitorului persoană fizică, după caz;
15.3.3. solicitări de
informaţii de la organele ori persoanele abilitate cu privire la moştenitorii
care au acceptat succesiunea debitorului decedat sau declarat dispărut ori
decedat;
15.3.4. solicitări de
informaţii de la societăţile bancare cu privire la existenţa unor conturi de
disponibilităţi băneşti deţinute de debitorul decedat sau declarat dispărut
ori decedat;
15.4. să procedeze la
compararea valorii însumate a bunurilor şi veniturilor debitorului persoană
fizică sau juridică cu totalul obligaţiilor fiscale principale şi accesorii
datorate de acesta şi neachitate la data comparării.
16. După analiza
datelor şi informaţiilor menţionate la lit. B pct. 15, compartimentul de
executare silită din cadrul inspectoratului teritorial de muncă, în funcţie de
situaţia în care se încadrează, va proceda la întocmirea procesului-verbal de
declarare a stării de insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau
juridică, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta procedură.
C. Procedura de
declarare a stării de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice care nu au venituri ori bunuri urmăribile
17. În scopul
declarării în stare de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice care nu au venituri ori bunuri urmăribile, care îndeplinesc
condiţiile legale, compartimentele de executare silită au următoarele
obligaţii:
17.1. să verifice
situaţia juridică a debitorului persoană juridică, prin solicitarea de
informaţii de la oficiul registrului comerţului sau de la alte instituţii
competente, după caz, urmărind eventualele menţiuni înscrise în certificatul
constatator referitoare la dizolvare, lichidare ori radiere;
17.2. să verifice
domiciliul fiscal, sediul social şi/sau sediul secundar, după caz, al
debitorilor persoane fizice ori juridice care urmează a fi declaraţi în stare
de insolvabilitate, prin:
17.2.1. solicitări de
informaţii de la organele abilitate, iar în cazul în care acesta nu este găsit,
să se facă menţiunea "nu este găsit la adresă";
17.2.2. deplasarea la
domiciliu şi/sau la sediul secundar cunoscute;
17.2.3. solicitări de
informaţii de la:
a) organele de
poliţie referitoare la domiciliul/reşedinţa, după caz, al/a administratorilor,
asociaţilor/acţionarilor persoanei juridice debitoare;
b) organele de
poliţie referitoare la domiciliul/reşedinţa al/a persoanei fizice debitoare;
c) organul fiscal
în a cărui rază teritorială se află ori s-au aflat sediile principale sau
secundare, după caz;
17.3. să verifice
existenţa bunurilor de orice fel care se află în proprietatea debitorului
persoană fizică sau juridică, precum şi a veniturilor acestuia, prin:
17.3.1. examinarea
datelor cuprinse în situaţiile financiar-contabile anuale sau semestriale,
precum şi în ultima balanţă contabilă încheiată de societatea debitoare;
17.3.2. consultarea
fişierului conturilor bancare;
17.3.3. verificarea
înregistrărilor în arhiva electronică de garanţii reale mobiliare;
17.3.4. solicitări de
informaţii de la unitatea administrativ-teritorială (primărie), biroul de
carte funciară, precum şi, după caz, de la instituţii care gestionează
registre publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Român,
Registrul Naval Român etc.);
17.3.5. cercetări şi
constatări la domiciliul fiscal şi/sau sediul secundar, precum şi în alte
locuri despre care s-au cules informaţii în legătură cu existenţa bunurilor
debitorului persoană juridică sau fizică, după caz.
18. După culegerea
datelor şi informaţiilor menţionate la lit. C pct. 17, compartimentul de
executare silită din cadrul inspectoratului teritorial de muncă, în funcţie de
situaţia în care se încadrează, va proceda la întocmirea procesului-verbal de
declarare a stării de insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau
juridică, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta procedură.
18.1. Existenţa
documentaţiei prevăzute mai sus nu are caracter limitativ şi stă la baza
aplicării prevederilor art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
18.2. Toată
documentaţia se îndosariază şi se păstrează la dosarul de executare silită al
debitorului în cauză.
19. Verificarea
situaţiei debitorului care nu are bunuri sau venituri urmăribile declarat în
stare de insolvabilitate se va face de către compartimentul de executare
silită din cadrul inspectoratului teritorial de muncă, cel puţin o dată pe an,
fiind reluate investigaţiile prevăzute la lit. B din prezenta procedură ori de
câte ori este necesar, conform prevederilor legale.
19.1. În situaţia în
care se constată dobândirea de către debitorul declarat insolvabil a unor
bunuri sau venituri urmăribile, compartimentul de executare silită din cadrul
inspectoratului teritorial de muncă va proceda, în conformitate cu prevederile
art. 176 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, la trecerea creanţelor respectivului
debitor persoană fizică sau juridică din evidenţa separată în cea curentă şi
la începerea/reluarea măsurilor de executare silită.
19.2. După trecerea
creanţelor debitorului declarat insolvabil din evidenţa separată în cea
curentă, pe perioada de timp în care acestea rămân în evidenţa curentă, sunt
aplicabile prevederile lit. A pct. 7 din prezenta procedură.
19.3. Trecerea
creanţelor din evidenţa separată în evidenţa curentă se face de către
compartimentul de executare silită din cadrul inspectoratului teritorial de
muncă, prin întocmirea unui proces-verbal de transfer al obligaţiilor fiscale
înregistrate de debitorul declarat insolvabil, al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 2 la prezenta procedură.
19.4. După
valorificarea prin executare silită a bunurilor sau veniturilor identificate,
creanţele fiscale rămase nestinse la plată vor fi trecute din nou în evidenţă
separată destinată debitorilor declaraţi insolvabili care nu deţin bunuri sau
venituri urmăribile. În acest scop, compartimentul de executare silită din
cadrul inspectoratului teritorial de muncă va proceda, prin analogie, în
conformitate cu procedura prevăzută la pct. 19.3.
D. Procedura de
scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale
20. Din evidenţele
inspectoratelor teritoriale de muncă se scad obligaţiile fiscale restante
înregistrate de debitori în următoarele situaţii:
a) la împlinirea
termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită;
b) pentru debitorii
persoane fizice decedate sau declarate dispărute ori decedate prin hotărâre a
unei instanţe judecătoreşti;
c) pentru debitorii
persoane juridice radiate din registrul comerţului.
21. În situaţia în
care compartimentul de executare silită din cadrul inspectoratului teritorial
de muncă constată îndeplinirea uneia dintre condiţiile în care pot fi scăzute
din evidenţă creanţe înregistrate de un debitor, va proceda la întocmirea unui
procesverbal de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale, al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură.
22. Scăderea din
evidenţă a obligaţiilor fiscale înregistrate de persoanele juridice radiate
din registrul comerţului se face numai în baza încheierii de radiere a
judecătorului-delegat de pe lângă oficiul registrului comerţului.
23. Scăderea din
evidenţă a obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul persoană fizică
decedată sau declarată dispărută ori decedată se face numai în baza
certificatului de deces ori a hotărârii judecătoreşti prin care aceasta a fost
declarată dispărută ori decedată.
24. Documentele
prevăzute la pct. 22 şi 23 se anexează, în copie, la procesul-verbal de
scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale, alături de borderoul de
adăugare-scădere a creanţelor.
E. Dispoziţii
finale de aplicare
25. Întocmirea şi
verificarea documentaţiei necesare declarării stării de insolvabilitate se
efectuează de către compartimentul cu atribuţii de executare silită din cadrul
inspectoratului teritorial de muncă, în conformitate cu prevederile art. 6 din
Legea nr.
130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate
în muncă, republicată, în administrarea debitorului respectiv persoană fizică
sau juridică.
26. După finalizarea
analizei de caz se procedează, în termen de 5 zile lucrătoare, la întocmirea
procesului-verbal de declarare a stării de insolvabilitate a debitorului
persoană fizică sau juridică.
27. Compartimentul cu
atribuţii de executare silită din cadrul inspectoratului teritorial de muncă
va lua măsurile necesare referitoare la întreruperea executării silite,
calculul obligaţiilor fiscale accesorii şi scăderea obligaţiilor fiscale din
evidenţă, prevăzute de art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu
prezenta procedură, de fiecare dată când se constată o modificare a situaţiei
debitorilor declaraţi insolvabili sau a obligaţiilor fiscale restante
înregistrate de aceştia.
28. Procesul-verbal
de constatare a stării de insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau
juridică, procesul-verbal de transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de
debitorul declarat insolvabil şi procesul-verbal de scădere din evidenţă a
obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul declarat insolvabil sunt
aprobate de inspectorul-şef al inspectoratului teritorial de muncă, fiind
păstrate la dosarul de executare silită al debitorului insolvabil.
29. În cazul
debitorilor care nu au venituri sau bunuri urmăribile declaraţi în stare de
insolvabilitate, prin bifarea opţiunii speciale în procesul-verbal de
constatare a stării de insolvabilitate, inspectorul-şef al inspectoratului
teritorial de muncă va dispune trecerea lor în evidenţa separată.
30. Trecerea în
evidenţa separată a creanţelor debitorilor declaraţi insolvabili, în
conformitate cu prezenta procedură, are ca obiect evidenţierea distinctă a
acestor arierate, care vor fi scoase din masa globală a arieratelor fiscale.
ANEXA Nr. 1
la procedură
I.
MINISTERUL
MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA
MUNCII
Inspectoratul
Teritorial de Muncă al Judeţului .............
Str.
.................................. nr. ................
Localitatea
................................................
PROCES-VERBAL
Nr. ............
de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale
Încheiat
astăzi, ........................
(ziua, luna, anul)
În urma
verificărilor efectuate de compartimentul executare silită în perioada
............................................. asupra stării debitorului
........................................, cu ultimul domiciliu/domiciliul
fiscal cunoscut în str. ............................................ nr.
......, bl. ......, sc. ......, et. ....., ap. ......., situat în localitatea
.............. judeţul/sectorul ..........................................,
cod de identificare fiscală1)
................................................., declarat insolvabil prin
Procesul-verbal nr. ........../................, respectiv asupra situaţiei
obligaţiilor fiscale înregistrate de acesta, după caz, a rezultat că:
- debitorul2)
................................. a decedat sau a fost declarat dispărut ori
decedat prin hotărâre a unei instanţe judecătoreşti.
Documentele
doveditoare sunt: ...........................................3);
- debitorul4)
....................... a fost radiat din registrul comerţului.
Documentele
doveditoare sunt: ............................................3);
- termenul de
prescripţie a dreptului de a cere executarea silită s-a împlinit, la data de
1/01/..........., pentru obligaţii fiscale restante în sumă totală de
................. lei, după cum urmează:
┌─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Suma datorată (lei) │
│Natura obligaţiei├──────────────────┬──────────────────────────────────────┬────────────┤
│ │ │ Accesorii5) │ │
│ │ Debit ├─────────────┬────────────────────────┤ Total │
│ │ │ Dobânzi │Penalităţi de întârziere│ │
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼─────────────┼────────────────────────┼────────────┤
└─────────────────┴──────────────────┴─────────────┴────────────────────────┴────────────┘
|
Având în
vedere cele consemnate, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, obligaţiile fiscale înregistrate de debitorul decedat
ori dispărut, radiat din registrul comerţului, respectiv cele pentru care s-a
împlinit termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită, după
caz, se scad din evidenţa curentă/separată, după caz, prin borderou de
adăugare-scădere a creanţelor.
Prezentul
proces-verbal a fost încheiat în 3 exemplare, dintre care unul se păstrează la
dosarul de executare, unul la serviciul contabilitate, iar celălalt va fi
transmis debitorului declarat insolvabil.
Aprobat
Inspector-şef,
....................................
L.S.
Întocmit Avizat
Comp. executare silită Comp. legislaţie-contencios
...................... ...........................
|
II.
1. Denumire: Proces-verbal
de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale
2. Format: A4
3. Caracteristici de
tipărire: se tipăreşte pe ambele feţe.
4. Se utilizează: de
către inspectoratul teritorial de muncă.
5. Se întocmeşte: în
3 exemplare.
6. Circulă: - un
exemplar la debitorul declarat insolvabil;
- două exemplare la
inspectoratul teritorial de muncă, dintre care unul la dosarul de executare
silită şi unul la serviciul contabilitate.
7. Se arhivează: un
exemplar la compartimentul executare silită care îl întocmeşte.
___________
1)
Se va completa codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul
de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
2)
Se completează în cazul debitorilor persoane fizice.
3)
Se consemnează tipul documentului, instituţia eliberatoare, numărul şi data
acestuia.
4)
Se completează în cazul debitorilor persoane juridice.
5)
Obligaţiile fiscale accesorii calculate până la data de 31 decembrie 2005 vor
fi evidenţiate cu titulatura de dobândă/penalitate de întârziere, iar cele
calculate începând cu data de 1 ianuarie 2006 vor fi evidenţiate cu titulatura
de majorare de întârziere.
ANEXA Nr. 2
la procedură
I.
MINISTERUL
MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA
MUNCII
Inspectoratul
Teritorial de Muncă al Judeţului .............
Str.
................................... nr. ...............
Localitatea
................................................
PROCES-VERBAL
de transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de
debitorul declarat insolvabil
Încheiat
astăzi, ....................................
(ziua, luna, anul)
În urma
verificărilor efectuate de compartimentul executare silită în perioada
................................................ asupra bunurilor/veniturilor
aparţinând patrimoniului debitorului
.............................................., cu ultimul domiciliu/domiciliul
fiscal cunoscut în str. .................. nr. ..............., bl. .......,
sc. ......., et. ......., ap. ......., situat în localitatea
......................................., judeţul/sectorul .............., cod
de identificare fiscală 1) ..................................., declarat
insolvabil prin Procesul-verbal nr. ................../................, a
rezultat:
- existenţa unor
bunuri sau venituri după cum urmează: .....................;
- inexistenţa vreunui
bun sau venit.
Având în
vedere că debitorul ................................................ este
înscris în evidenţa curentă []/evidenţa separată [] cu obligaţii fiscale
restante în sumă totală de ............................... lei, precum şi
faptul că acesta deţine []/nu deţine [], la această dată, bunuri şi venituri
urmăribile, creanţele debitorului vor fi transferate, în conformitate cu
prevederile
art. 176
alin. (2) şi (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, după caz, în evidenţa curentă []/evidenţa separată
[].
Obligaţiile
fiscale înregistrate de debitorul declarat insolvabil au următoarea structură:
┌─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Suma datorată (lei) │
│ ├──────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┤
│Natura obligaţiei│ │ Accesorii2) │
│ │ Debit ├────────────────┬──────────────────┬───────────────┤
│ │ │ Dobânzi │ Penalităţi de │ Majorări de │
│ │ │ │ întârziere │ întârziere │
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
└─────────────────┴──────────────────┴────────────────┴──────────────────┴───────────────┘
|
1)
Se va completa codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul
de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
2)
Obligaţiile fiscale accesorii calculate până la data de 31 decembrie 2005 vor
fi evidenţiate cu titulatura de dobândă/penalitate de întârziere, iar cele
calculate începând cu data de 1 ianuarie 2006 vor fi evidenţiate cu titulatura
de majorare de întârziere.
Obligaţiile
fiscale înregistrate de debitor vor fi:
[]
administrate în continuare în evidenţa curentă;
[] trecute în
evidenţa separată.
De la data
prezentului proces-verbal:
[] se întrerup
aplicarea măsurilor de executare silită pentru recuperarea obligaţiilor
fiscale restante înregistrate de debitorul declarat insolvabil şi trecute în
evidenţa curentă, precum şi calculul obligaţiilor fiscale accesorii aferente
acestora;
[] se reia sau
se iniţiază, după caz, aplicarea măsurilor de executare silită pentru
recuperarea obligaţiilor fiscale restante înregistrate de debitorul declarat
insolvabil care a dobândit bunuri sau venituri şi calculul obligaţiilor
fiscale accesorii aferente acestora.
Prezentul
proces-verbal a fost întocmit în două exemplare, dintre care unul se păstrează
la dosarul de executare şi unul la serviciul contabilitate.
Aprobat
Inspector-şef,
.................................
L.S.
Întocmit Avizat
Comp. executare silită Comp. legislaţie-contencios
...................... ...........................
|
Se anexează
următoarele documente justificative .............................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
II.
1. Denumire: Proces-verbal
de transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul declarat
insolvabil
2. Format: A4
3. Caracteristici de
tipărire: se tipăreşte pe ambele feţe.
4. Se utilizează: de
către inspectoratul teritorial de muncă.
5. Se întocmeşte: în
două exemplare.
6. Circulă: - un
exemplar la dosarul de executare silită;
- un exemplar la
serviciul contabilitate.
7. Se arhivează: un
exemplar la compartimentul executare silită care îl întocmeşte.
ANEXA Nr. 3
la procedură
I.
MINISTERUL
MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA
MUNCII
Inspectoratul
Teritorial de Muncă al Judeţului ................
Str.
................................... nr. ..................
Localitatea
...................................................
PROCES-VERBAL
Nr. ............
de declarare a stării de insolvabilitate
Încheiat
astăzi, ....................................
(ziua, luna, anul)
Având în
vedere că debitorul ............................................, cu ultimul
domiciliu/domiciliul fiscal cunoscut în str.
............................................ nr. ....., bl. ........, sc.
...., et. ...., ap. ......, situat în localitatea
.................................., judeţul/sectorul, cod de identificare
fiscală1)
.............................., este înscris în evidenţa analitică pe
plătitori, la data de ..................., cu obligaţii fiscale restante în
sumă totală de ................. lei, precum şi faptul că acesta înregistrează,
la această dată, bunuri şi venituri urmăribile cu o valoare însumată estimată,
conform documentelor contabile, de ...................... lei/nu înregistrează
bunuri sau venituri urmăribile, în baza prevederilor art. 176 din Ordonanţa
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, prin prezentul proces-verbal este
constatată starea de insolvabilitate a debitorului
..............................................................................
.
În
conformitate cu datele cuprinse în evidenţa analitică pe plătitori,
obligaţiile fiscale restante sunt următoarele:
┌─────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Suma datorată (lei) │
│ ├──────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┤
│Natura obligaţiei│ │ Accesorii2) │
│ │ Debit ├────────────────┬──────────────────┬───────────────┤
│ │ │ Dobânzi │ Penalităţi de │ Majorări de │
│ │ │ │ întârziere │ întârziere │
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
├─────────────────┼──────────────────┼────────────────┼──────────────────┼───────────────┤
└─────────────────┴──────────────────┴────────────────┴──────────────────┴───────────────┘
|
Pentru
realizarea acestor creanţe fiscale s-au luat următoarele măsuri:
- au fost întocmite
şi comunicate somaţiile nr. ....../..........., nr. ......../.............,
nr. ................../....................;
- au fost înfiinţate
popriri asupra disponibilităţilor băneşti din conturile bancare/veniturilor
proprii prin adresele nr. .............../..............., nr.
......../.........................;
- a fost înfiinţat
sechestru asigurător/executoriu asupra bunurilor mobile prin Procesul-verbal
nr. ......................./............................... asupra
........................................................................;
- a fost înfiinţat
sechestru asigurător/executoriu asupra bunurilor imobile prin Procesul-verbal
nr. .................../................................... asupra.........................................................................;
- a fost aplicată
procedura legală pentru evaluarea bunurilor ..............;
- au fost luate
măsurile legale privind înregistrarea ipotecilor la birourile de carte
funciară ...................................................;
- au fost luate
măsurile legale privind publicitatea în vederea valorificării respectivelor
bunuri, astfel: ..................................;
- au fost luate
măsurile legale în vederea valorificării respectivelor bunuri prin licitaţii
publice organizate la data de ..................................;
- a fost necesară
reorganizarea licitaţiilor publice după cum urmează:
......................................................................;
- în urma
licitaţiilor publice organizate au fost valorificate următoarele:
.................................................................., fiind
realizate creanţe în cuantum de ..................................... lei;
- anterior întocmirii
prezentului proces-verbal au fost întreprinse următoarele
................................................................. .
A1. A fost
verificată situaţia patrimonială a debitorului persoană juridică sub aspectul
cuantificării valorii însumate a bunurilor şi veniturilor deţinute, prin
solicitarea şi consultarea datelor înscrise în situaţiile financiar-contabile
anuale şi/sau semestriale, precum şi în ultima balanţă contabilă încheiată de
societatea debitoare, fapt din care rezultă că:
a) valoarea de
inventar a tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea
debitoarei este de ............................ lei;
b) valoarea
însumată a tuturor veniturilor de natură comercială, fiscală sau provenite din
dobânzi bancare aferente unor depozite băneşti, din titluri de stat cu
răscumpărare la termen este de .................................... lei;
c) valoarea
determinată pe baza cotaţiilor bursiere la zi a titlurilor de participaţie (acţiuni,
obligaţiuni) este de ............................... lei;
d) valoarea
însumată a creanţelor de natură comercială, a cambiilor, a biletelor la ordin
sau a creanţelor de natură fiscală (sume de rambursat sau sume de restituit)
pe care debitorul persoană juridică le are de recuperat este de
.................... lei;
e) valoarea
însumată a disponibilităţilor băneşti, aşa cum rezultă din fişierul conturilor
bancare, este de ....................... lei.
A2. Au fost
verificate situaţia bunurilor de orice fel care se află în proprietatea
debitorului persoană juridică, precum şi valoarea acestora prin solicitări de
informaţii de la:
- (unitatea
administrativ-teritorială) Primăria ..........................3);
- Biroul de Carte
Funciară ...............................................3);
- Registrul Auto
Român ...................................................3);
- Registrul Naval
Român ..................................................3);
- (altă instituţie
care gestionează registre publice) ....................3),
din care a rezultat ....................................................... .
B1. A fost
verificată situaţia bunurilor de orice fel care se află în proprietatea
debitorilor persoană fizică, fiind solicitate informaţii de la:
[] (unitatea
administrativ-teritorială) Primăria ..........................3)
[] Biroul de
Carte Funciară ...............................................3)
[] Registrul
Auto Român ...................................................3)
[] Registrul
Naval Român ..................................................3)
[] (altă
instituţie care gestionează registre publice) ....................3)
din care a rezultat .................................. .
B2. Au fost
efectuate cercetări şi constatări la domiciliul persoanei fizice cu privire la
situaţia materială a acesteia, precum şi la alte unităţi sau persoane fizice
unde aceasta şi-a desfăşurat activitatea profesională ori lucrativă remunerată,
în alte locuri despre care s-au cules informaţii în legătură cu existenţa
bunurilor debitorului persoană fizică, din care au rezultat
................................. .
B3. Au fost
solicitate informaţii de la organele ori persoanele abilitate, cu privire la
moştenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat sau declarat
dispărut ori decedat, din care a rezultat
...................................... .
B4. Au fost
solicitate informaţii de la societăţile bancare cu privire la existenţa unor
conturi de disponibilităţi băneşti deţinute de debitorul decedat sau declarat
dispărut ori decedat, din care a rezultat ....................... .
În urma
constatărilor de mai sus rezultă că debitorul se încadrează în prevederile
art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi este declarat insolvabil întrucât:
[] valoarea
bunurilor şi veniturilor acestuia este mai mică decât valoarea obligaţiilor
fiscale neachitate;
[] acesta nu
are bunuri sau venituri urmăribile.
Creanţele
înregistrate de debitorul ..........................., declarat insolvabil
prin prezentul proces-verbal, vor fi:
[]
administrate în continuare în evidenţa curentă;
[] trecute în
evidenţa separată;
De la data
prezentului proces-verbal:
[] se continuă
aplicarea măsurilor de executare silită pentru recuperarea obligaţiilor
fiscale restante înregistrate de debitorul declarat insolvabil şi calculul
obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestora;
[] se întrerup
aplicarea măsurilor de executare silită pentru recuperarea obligaţiilor
fiscale restante înregistrate de debitorul declarat insolvabil, precum şi
calculul obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestora.
Prezentul
proces-verbal a fost încheiat în 3 exemplare, dintre care unul se păstrează la
dosarul de executare, unul la serviciul contabilitate, iar celălalt va fi
transmis debitorului declarat insolvabil.
Aprobat
Inspector-şef,
................................
L.S.
Întocmit Avizat
Comp. executare silită Comp. legislaţie-contencios
...................... ...........................
|
Se anexează
următoarele documente justificative:
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
II.
1. Denumire: Proces-verbal
de declarare a stării de insolvabilitate
2. Format: A4
3. Caracteristici de
tipărire: se tipăreşte pe ambele feţe.
4. Se utilizează: de
către inspectoratul teritorial de muncă.
5. Se întocmeşte: în
3 exemplare.
6. Circulă: - un
exemplar la debitorul declarat insolvabil;
- două exemplare la
inspectoratul teritorial de muncă, dintre care unul la dosarul de executare şi
unul la serviciul contabilitate.
7. Se arhivează: un
exemplar la compartimentul executare silită care îl întocmeşte.
___________
1)
Se va completa codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul
de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
2)
Obligaţiile fiscale accesorii calculate până la data de 31 decembrie 2005 vor
fi evidenţiate cu titulatura de dobândă/penalitate de întârziere, iar cele
calculate începând cu data de 1 ianuarie 2006 vor fi evidenţiate cu titulatura
de majorare de întârziere.
3)
Se va indica denumirea instituţiei în cauză.
ANEXA Nr. 4
la procedură
I.
MINISTERUL
MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA
MUNCII
Inspectoratul
Teritorial de Muncă al Judeţului ..............................
Str.
..................... nr. ...............
Localitatea
..................................
BORDEROU
de adăugare/scădere a obligaţiilor fiscale1)
┌────┬───────────────────┬────────────┬──────────────────┬──────────────────┬────────────────────┬─────────┬────────┐
│ │ Numele şi │ Codul de │ Nr. şi data │Natura obligaţiei │ │ │ │
│Nr. │prenumele/denumirea│înregistrare│ documentului │ fiscale adăugate │Categoria obligaţiei│ Termen │ Suma │
│crt.│ debitorului │ fiscală2) │constatator pentru│ sau scăzute din │ fiscale5) │ de plată│ (lei) │
│ │ │ │adăugare/scădere3)│evidenţa fiscală4)│ │ │ │
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
├────┼───────────────────┼────────────┼──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼─────────┼────────┤
└────┴───────────────────┴────────────┴──────────────────┴──────────────────┴────────────────────┴─────────┴────────┘
Verificat
Şef Serviciu F.C.A.P.A.,
.............................
(semnătura)
Întocmit
Data .................................
Semnătura ............................
|
II.
1. Denumire: Borderou
de adăugare/scădere a obligaţiilor fiscale
2. Format: A4
3. Caracteristici de
tipărire: se tipăreşte pe ambele feţe.
4. Se utilizează: la
centralizarea datelor cuprinse în documentele constatatoare pentru adăugare
sau scădere.
5. Se întocmeşte: în
două exemplare, de serviciul contabilitate, separat pentru adăugări şi scăderi.
6. Se arhivează: la
serviciul contabilitate.
___________
1)
Se întocmeşte distinct, atât pentru debitele luate în evidenţa fiscală, cât şi
pentru cele scăzute. Se numerotează la nivelul fiecărui an fiscal, cu numărul
zilei din anul în care a fost emis.
2)
Se va completa codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul
de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
3)
Documentul va deţine obligatoriu codul de înregistrare fiscală al debitorului,
numărul şi data, natura şi categoria obligaţiei fiscale, termenul de plată şi
suma acesteia.
4)
Se va preciza denumirea obligaţiei fiscale.
5)
Se va înscrie atributul sumei (curentă, restantă, dobânzi, penalităţi de
întârziere).
Document atasat din sectiunea
Legislatie Euroavocatura